Hogyan fotózzunk virtuális túrákat 360 fokos kamerával
2020. május 07. írta: Gaba VR

Hogyan fotózzunk virtuális túrákat 360 fokos kamerával

360 fokos kamerák VS tükörreflexes fényképezőgépek

blog05.jpg

Vajon tényleg használhatjuk az egyre népszerűbb, kis 360 fokos kamerákat virtuális séta vagy virtuális túra fotózásához, professzionális célra? Vagy még mindig érdemesebb egy tükörreflexes vagy MILC géppel dolgoznunk?

Nézd meg ezt az összehasonlítást, és less el egy-két trükköt, amivel egy kis 360 fokos kamerából is kihozhatod a maximumot! Ebben a videóban megmutatom a főbb minőségbeli és fotótechnikai különbségeket, és adok pár tippet ahhoz, hogy egy kis kompakt kamerából is ki tudd hozni a legtöbbet, közelítve annak minőségét egy DSLR fotóéhoz. 

Ahogy az utóbbi időben egyre népszerűbbé váltak a könnyen használható kis kompakt 360 fokos kamerák, egyre többen szerettek volna belevágni a virtuális túrák készítésébe. De vajon ezek tényleg alkalmasak lehetnek professzionális felhasználásra?

Annyi biztos, hogy mind a 360 fokos kameráknak, mind a tükörreflexes gépeknek megvannak a maguk előnyei.

Először is, a 360-as kamerákkal könnyedén meg tudunk örökíteni egy-egy pillanatot, gyors hangulatképet készítve az utazásaink során, vagy épp kedvünkre kísérletezhetünk különböző kreatív szögekkel és beállításokkal. És valahol azt gondolom, hogy ez a fotózás egyik alapvető igénye: a pillanat megörökítésének lehetősége.

A gyors expozíciók terén ezek a kompakt 360-as kamerák abszolút verhetetlenek, és valami olyasmit tudnak, amit egy hagyományos kamerával nem tudunk utánuk csinálni. Ugyanis a 360 fokos úti képek készítése, vagy épp street fotó stílus épp a pillanat megörökítéséről szól, rengeteg mozgó alakkal körülöttünk.

pano-tutorial_01_21_46_12_still009.jpg

Viszont ha van elég időnk arra, hogy beállítsunk egy jelenetet, és egy nagyon tudatos, profi felvételt szeretnénk elkészíteni, még mindig egy tükörreflexes vagy egy hasonló MILC gép a legjobb választás. Persze, a 360 fokos kamerák viszonylag könnyű kezelhetősége nagy előny, ám néha akadnak fontosabb szempontok is.

Először is, hogy 360 fokos anyagoknál a felbontás nagyon fontos. Sokkal fontosabb, mint a hagyományos képeknél. Hiszen azáltal, hogy egy kép lefedi a teljes 360 fokos teret, egyszerre midig csak a fotó egy adott szeletét látjuk, amibe drasztikusan bele is kell zoomolnunk.

Ugyanakkor még a felső-középkategóriás kamerák is csak 23 megapixeles képeket tud lőni, míg egy DSLR-rel készült panorámakép lehet 80 vagy 90 megapixel is.

Másfelől, hatalmas különbségek lehetnek a dinamikatartományban is. És hiába tudunk raw-ban fotózni, ez a fajta raw azért más, mint amit a DSLR gépek csinálnak.

Mindemellett általánosságban még mindig azt mondhatjuk, hogy a kis 360 kamerák zaj szintje ISO 100-on is elég magas, és az olcsóbb lencséknek köszönhetően az illesztési vonalakhoz közeledve, a képük észrevehetően veszít az élességéből.

blog04.jpg

Na de lássuk a minőségbeli és fotózásbeli különbségeket!

Először is, egy 360-as kamerával igen könnyű fotózni. Csak ráteszem egy állványra, és kezdhetem is.

Használhatok önkioldót, távirányítót vagy akár wi-fi kapcsolattal a telefonomról is irányíthatom.

Ez utóbbinak az az előnye, hogy egyúttal már egy élőképet is látok. És ha esetleg úgy tűnik, hogy valami miatt nem jó helyen van a kamera, egyszerűen odébb tudom rakni, és máris látom, hogy, milyen lenne máshol.

 blog02.jpg

Azonban egy tükörreflexes gép már kicsit több tapasztalatot igényel, hiszen a kész képet majd csak azután látom, hogy az utómunka során összeillesztettem. Míg maga a fotózás sem megy olyan gyorsan.

Először is kalibrálnom kell a panoráma fejet. A cél, hogy elkerüljem az úgynevezett parallaxistorzítást, és körbeforgatva a kamerát,  a közeli és távoli tárgyak közti átfedések ne változzanak a kamera mozgatásával.

 blog03.jpg

Azonban a végeredményt elnézve elég nagy a különbség a két felvétel között. És úgy fest, hogy a kis 360-as kameránk több szempontból is vesztésre áll a DSLR-hez képest, hogyha virtuális túrákról van szó.

blog06.jpg

De maradjunk pozitívak, és próbáljuk meg kihozni a legtöbbet a kis 360 fokos kamerából. Lássunk is néhány apró trükköt:

Először is, mindent manuális módba állítok. Állványról fotózva hosszú záridőt is használhatok, míg az ISO-t 100-on tudom tartani.

Aztán csinálok pár variációt különböző záridőkkel. Miután elkészült a kép alapja, majd az alulexponált felvételekkel próbálom meg helyreállítani a kiégett részeket az utómunka során.

Az első sorozat után 90 fokot fordítok a kamerán, és így is elkészítem a képsorozatot más-más expóval. A két beállításban készült felvételeket összedolgozva később meg tudok szabadulni a kevésbé éles területektől, azáltal, hogy mindig csak az objektívek közepénél lévő képrészleteket használom.

Némi retusálással aztán egészen hasonló eredményt érhetek el, mint a tükörreflexes géppel készített panorámakép esetében, és a felbontás kivételével nem lehet okom panaszra. Sajnos a hiányzó apró részleteket már nem tudom rekonstruálni, úgyhogy mindig lesz egy bizonyos szintű minőségbeli különbség köztük.

blog07.jpg

Hogyha kíváncsi vagy a részletes összehasonlításra, és a teljes munkafolyamatra, nézd a meg a bejegyzés elején található kis videómat, és hogyha kíváncsi vagy további 360 fokos fotós és filmes technikákra, és szívesen velem tartanál a 360 fokos utazóblogom állomásain, iratkozz fel a csatornámra, és nézz körül a videó lejátszási listáim között is!

pano-tutorial_01_21_42_06_still010.jpg

süti beállítások módosítása