Magyar filmek nyomában a Pilisben
2020. április 21. írta: Gaba VR

Virtuális séta az Üvegtigris, A mi kis falunk és az Egri Csillagok díszletei között

Nézz körül az Üvegtigris, A mi kis falunk és a klasszikus Egri Csillagok film forgatási helyszínén 360 fokban, kényelmesen, otthon a fotelból, vagy egy VR headset segítségével.

A Pilisben kirándulva, arra gondoltam, hogy megmutatok néhány ikonikus filmes helyszínt. És bár a filmekben általában csak a rendező által megálmodott szögekben láthatjuk egy-egy környék előnyös vagy épp hátrányos tulajdonságait, most virtuálisan teljes egészében körbenézhetsz, hogy lásd, valójában hogy is néznek ki ezek a természetes „díszletek”.

És hogy mi a közös pont a két vígjátékban és a hatvanas évekbeli történelmi kosztümös filmben? Az, hogy mindegyiket a Pilisben forgatták, ráadásul nem is olyan messzire egymástól!

(A tökéletes VR élmény érdekében mobileszközön a címsorra kattintva nyisd meg az alábbi videót - ne a "lejátszás" gombra kattints! Az optimális felbontás érdekében asztali lejátszáskor állítsd be az 5K képfelbontást.)

Bár az első Üvegtigris filmet közel húsz éve mutatták be, a legendás lakókocsi büfé még ma is üzemel a Tinnye és Piliscsaba közti út mellett, ahol mi magunk is felfedezhetjük az egykori filmes díszletet és környezetét.

Felsétálva a kis teraszra, kicsit a színészek bőrébe bújhatunk, és láthatjuk mindazt, amit ők is láttak a forgatások alkalmával. Azonban az első rész óta eltelt csaknem két évtized azért nem múlt el nyomtalanul. Ma már szép, rendezett tópartot látunk a büfével szemben, és egy napernyős teraszt is kialakítottak padokkal és asztalokkal.

Amit azonban biztos, hogy nem láttunk még annak idején, hogy a kocsi mellett tovább haladva bizony egy másik, (ha úgy tetszik) "kőtigris" is áll a tóparton, ami panzióként és étteremként is funkcionál. Természetesen, a bejáratnál egy tábla is utal az itt forgatott filmre, rajta a főszereplők fotóival.

És bár nem mondhatjuk, hogy a filmbéli várakozásoknak megfelelően nagyon beindult volna itt a turizmus, túrázóként és kirándulóként ezt nem is bánjuk. Egy szépen kialakított és rendben tartott sétányon járhatjuk körbe a hínárosnak egyáltalán nem nevezhető, igencsak barátságos tavat.

A tó túlsó végében tágas rétek tagolják a pilisi erdőket, ahonnan egy rövid pihenő után végül az árnyékosabb és meredekebb parton sétálhatunk vissza az országút felőli részre, a parkolóhoz, és természetesen, magához a büféhez.

Itt aztán a filmbeli látványhoz képest szintén parkosítás nyomait láthatjuk, kis piknikező asztalokkal a fák tövében, és tökéletes rálátással az országútról az Üvegtigrisre. És persze, a kanyarban a már jól ismert fényreklám is hirdeti az amerikai stílusú guruló büfét, illetve, ma már a beljebb található éttermet és panziót is.

Aztán alig 30 kilométerre a legendás büfékocsitól egy hamisítatlan kiskocsma teraszáról nézhetünk körbe, ami talán az utóbbi évek egyik legnézettebb magyar sorozatának meghatározó helyszíne.

És igen, A mi kis falunkban hírnevet szerzett Teca kocsmája valójában létezik! Pilisszentlélek főutcájának vége felé áll, pár lépésre a helyi buszmegállótól, ami a lenti képen a kocsmától balra látható a háttérben.

A faluban gyakorlatilag a főutca egyik oldalán folydogáló kis patak köti össze az RTL Klub sorozatában felbukkanó helyszíneket, így egy rövid séta alkalmával sok ismerős dolgot láthatunk magunk körül, néhol árulkodó feliratokkal a település úgymond „álnevére” is. Ugyanis Pilisszentlélekkel Pajkaszeg néven találkozhatunk a tévében minden hétvégén.

És hogyha kicsit jobban körülnézünk, hamar rájöhetünk, hogy miért is szerethettek bele a filmesek ebbe a kis hegyi faluba, ami ráadásul a sorozatbéli helyszínek mellett további szépségeket is tartogat. Köztük van a település fölé emelkedő kis katolikus templom, előtte egy különleges, fából faragott székely kapuval, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a völgyre, és az odalent lévő házakra.

Ám nem csupán Pilisszentlélek jelent meg más „álnéven” a képernyőn. Ugyanis hazaindulva Budapestre, a város határától pár kilométerre találjuk az Egri várat.

Bármilyen meglepő is lehet, bizony, az Egri vár ostroma a Pilisborosjenő határában felhúzott díszletek között elevenedett meg a hatvanas évek végén. Az 1968-ban forgatott film emlékét egy, a várfalon lévő tábla is őrzi, amelyet annak idején, a 40-dik évforduló alkalmából állítottak.

Odabent aztán ma már inkább csak romokat találunk, mintsem egy komplett várat, de a különböző helyszínek és funkciók azért még most is kivehetők. Hatalmas kapukon keresztül sétálhatunk ki és be, és könnyen átláthatjuk azt a koncepciót, ahogy annak idején ezt a díszletet a filmeseket használták.

Van bástyánk, várfalaink, és egy hegyoldal, amelynek irányából a várat érő rohamokat játszhatták el. A forgatások idején a valódi egri vár körül már annyira beépült minden, hogy helyette ezen a néptelen, pilisi tájon vonultak föl a hatalmas török seregek.

A falak között egy várudvar is helyet kapott, ami többek között a váron belüli harcok színhelyéül szolgált.

Sajnos a filmben látható fa felépítmények már nincsenek itt, csak a puszta kőfalak vesznek minket körbe, ajtó-, ablakok- és ágyúnyílásokkal. De azért így is kedvünkre barangolhatunk a boltíves átjárók alatt, felidézve a film jeleneteit, és ötletelve, hogy vajon hol mi játszódhatott.

A szép tavaszi időben a nyugati kapu és környéke egy különleges, reneszánsz várrom hangulatát sugározza, miközben a falak tövében szinte mindenfelé virágzó fákba botlunk. Itt a pilisi hegyek között a természet lassan visszaköveteli magának a területet.

Ám egy kellemes pilisi túra részeként érdekes megálló lehet ez a modernkori várrom.

Nézz körül virtuálisan ezeken az izgalmas kis helyszíneken a blogbejegyzés elején lévő 360 fokos videó segítségével is!